Pers

De afdeling Marketing & Communicatie is journalisten graag van dienst. Neem voor persvragen contact op met: 

Bennie Krol
Woordvoerder
Telefoon: 06 183 479 19

Elise van Rijsoort
Hoofd Marketing & Communicatie
Telefoon: 06 317 703 11

Summa updates

Nieuwe vakopleiding Opticien met Hans Anders en NCVB

Vrijdag 15 januari ondertekenden we een samenwerkingscontract met Optiekketen Hans Anders en NCVB Bedrijfsopleidingen voor de nieuwe vakopleiding ‘Opticien Bbl mbo 4’.  In deze vernieuwende bedrijfsopleiding leren studenten niet alleen het oogmeetkundige vak van opticien, maar wordt ze ook de fijne kneepjes van de hedendaagse detailhandel bijgebracht. Hierdoor sluit de opleiding optimaal aan op wat opticiens nu en in de toekomst nodig hebben om hun klanten te helpen met goed zien en er goed uitzien.

Opleiding tot opticien én succesvolle retailer

Vanzelfsprekend leren de studenten aan het Summa College alles wat er te weten valt over het optiekvak. Van kwalitatieve oogmetingen en -controles, tot technische en materiaalkennis en stylingadvies. Daarnaast leren ze hoe een klant in iedere fase van de ‘klantreis’ excellent kan worden geholpen, met de beste service en advies. Van oriëntatie tot meting, van verkoop tot after service, zowel in de winkel als online. Zo worden zij niet alleen een eersteklas opticien, maar ook een succesvolle retailer.

Erkend diploma in 1,5 jaar

Vanaf ‘Dag 1’  zijn de studenten in dienst van Hans Anders en maken ze van binnenuit kennis met het merk, de waarden en de bedrijfscultuur. Opticien is een veelzijdig beroep, waarin (para)medisch en modisch elkaar ontmoeten, net als ondernemerschap en klantgerichte commercie. De studenten gaan -naast hun baan- een dag per twee weken naar school. Hans Anders verzorgt ook een deel van de opleiding intern. Hierdoor kan het wettelijk erkende diploma, waarvoor normaal gesproken drie jaar staat, al in slechts anderhalf jaar worden behaald.

Toekomstgerichte opleiding voor nieuwe generatie opticiens

Esther Bodde, HR Director bij Hans Anders, verwacht dat de optieksector in de komende decennia flink zal blijven groeien: ‘‘Met meer dan 9 miljoen brildragers en een vergrijzende bevolking, is dat een ‘no-brainer’.  Tegelijkertijd is een succesvolle opticien niet meer een saaie man in een witte jas, maar een moderne retailer. En brillen zijn, naast medische hulpmiddelen, ook fashion- en lifestyleproducten geworden. Maar het belangrijkste verschil met vroeger is dat klanten zich niet meer gedragen als patiënt maar als consument. Ze willen aantrekkelijke producten van hoge kwaliteit en perfecte service tegen een scherpe prijs. Dat vraagt dus om een toekomstgerichte opleiding voor een nieuwe generatie opticiens.

‘Ideale kans voor iedereen om een écht vak te leren’

CEO Bart van den Nieuwenhof van Hans Anders: “Wij willen gemotiveerde collega’s graag de kans bieden het beste uit zichzelf te halen, hen een (tweede) kans bieden om een écht vak te leren. Persoonlijkheid, ‘drive’ en levenservaring vinden we daarbij zeker zo belangrijk als bijvoorbeeld iemands vooropleiding. Hans Anders is van iedereen en wil er zijn voor iedereen. Ik ben daarom blij dat we samen met het Summa College en NCVB Bedrijfsopleidingen deze unieke beroepsopleiding hebben kunnen realiseren.” 

Henk Slagt, lid van het college van bestuur van het Summa College: “We hebben al twee reguliere mbo-opleidingen voor opticien in huis en zijn blij en trots dat we deze bedrijfsopleiding, specifiek voor medewerkers en trainees van Hans Anders, eraan hebben kunnen toevoegen. Deze opleiding is toegespitst op de retailpraktijk van de marktleider en de klantbeleving die klanten van Hans Anders zo waarderen.”

De eerste lichting van vijftien studenten, allen reeds in dienst van Hans Anders, gaat in februari van start en zal naar verwachting in de zomer van 2022 het diploma ontvangen. Omdat de animo voor deze opleiding erg groot is, zal op korte termijn een tweede groep van start gaan. Na afronding van de pilot-fase wordt de opleiding ook opengesteld voor ambitieuze mensen die bij Hans Anders een vak met toekomst willen leren. Jongeren, of mensen die al een tijdje werken maar toe zijn aan iets ‘anders’. Die graag het verschil maken voor klanten en een passie hebben voor optiek, techniek, mode en retail.

Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.