Blog: Stewardess! Er zit een gaatje in mijn raam!

Bij Summa Vrije tijd leer je alles over luchtvaart, niet zelden staan er lessen als; ‘Hoe vliegt een vliegtuig?’, ‘Begeleiden en verzorgen van passagiers in het vliegtuig’ en ‘Tien dingen die je niet wist over vliegen’ op het programma. Om nu ook eens iedereen buiten onze unieke opleiding op Eindhoven Airport een inkijkje te geven in ‘onze wereld’, onze top zes onder de luchtvaart- en vliegtuigweetjes.

1. Slechte koffie?
Bij ons op aarde kookt water bij honderd graden, geen nieuws hoop ik. Door de lagere druk in de vliegtuigcabine, doorgaans zo’n 8000 voet ofwel 2438 meter, kookt water al bij negentig graden. Daar komt bij dat het water mee vliegt in een zogenaamde ‘potable water’ tank die niet heel vaak wordt schoongemaakt, Misschien smaakte daarom de koffie op je laatste vlucht niet geweldig…

2. Minder smaak!
Je altijd al afgevraagd waarom het eten in een vliegtuig soms zo anders smaakt? Of waarom iedereen toch zo in de weer is met peper & zout, sambal en Tabasco? Door de drukcabine doen je smaakpapillen het minder goed dan op de grond. Ook de beperkte luchtvochtigheid maakt – naast de druk-  dat je in een vliegtuig ruim 30% minder proeft dan normaal. Je weet nu meteen waarom je altijd zo’n dorst hebt. Cateringbedrijven moeten meer zout toevoegen omdat het anders helemaal niet smaakt.

3. Dertien.
Het getal 13 schijnt ongeluk te brengen. Kijk de volgende keer als je gaat vliegen eens naar je stoel. Er zijn maar weinig vliegtuigmaatschappijen die een rij 13 in hun vliegtuig hebben. Meestal gaat de telling van 12 naar 14. Of soms zelfs komt er na rij 12 een tussenschot (bulkhead) en gaat de telling daarna verder met een hoger getal dan dertien. Allemaal om de misschien toch al zenuwachtige of bange passagiers ietwat gerust te stellen.

4. Verdwenen in de Bermuda-driehoek
De grootste mythe ooit. Zelf ben ik er al verschillende keren doorheen gevlogen en ik ben er nog steeds, getuige deze blog. We maken elkaar gek en bang. Er vliegen iedere dag meerdere vluchten door de vermeende driehoek. De vlucht van Florida naar Bermuda dagelijks en al jaren. Onzin dus. Vliegtuigen ‘verdwijnen’ wel eens van de radar, dat klopt. Dagelijks zelfs. Wel eens naar de Verenigde Staten gevlogen? Dan ben jij ook al eens van de radar verdwenen. Radar kan niet om de kromming van de aarde heen. Vliegtuigen die in vaste ‘snelwegen’ over de oceaan vliegen geven op het bolste punt van de aardbol om het uur een coördinaat door aan de grond, het zogenaamde ‘position report’. Zoiets als je TomTom in een tunnel. Op de grond maakt men een schatting en weet men waar je bent tot je weer in zicht bent van radar op de grond.

5. Een asbakje?
Waarom zitten er in de toiletten en armleuningen van een vliegtuig nog steeds asbakjes? Roken in een vliegtuig is al jaren niet meer toegestaan en om begrijpelijke redenen. Het is smerig voor andere passagiers én een vliegtuig kan met een flinke brand binnen 2 minuten van voor tot achter in lichterlaaie staan. Toch kom je nog asbakjes tegen. Waarom? dat zit zo: mocht je namelijk tóch van plan zijn (stiekem) te roken, dan hebben ze liever je nagloeiende peuk in een metaal bakje dan in een vuilnisbak met droog papier. Vandaar de asbakjes.

6. Uhh, mevrouw. Er zit een gaatje in mijn raampje.
Het gaatje zit in het raam tussen de binnenste en buitenste ruit en zorgt ervoor dat er niet te veel druk wordt uitgevoerd op de ramen. Op grote hoogte is de atmosferische druk te laag. Daarom wordt de luchtdruk in de cabine verhoogd. Het ventilatie gaatje zorgt er voor dat de buitenste ruit deze druk aan kan. Het ventilatie gaatje zorgt er ten tweede voor dat het vocht tussen de het eerste en tweede raam vrij kan komen. Hierdoor beslaan de ruiten in het vliegtuig niet. Heel fijn dus, zo’n gaatje. Anders konden we op weg naar vakantie niet van het mooie uitzicht genieten.

En? Weer wat wijzer geworden voor het eerstkomende verjaardagsfeest of stoere praat aan de bar? Mooi! Kun je meteen even doorgeven dat je tijdens een ochtendvlucht minder last hebt van turbulentie, het sterkste punt van het vliegtuig boven de vleugels is, dat bliksem niet gevaarlijk is voor een vliegtuig en dat de smerigste plaats in het vliegtuig je… tafeltje is.

Fijne vlucht! 😉

Mark Dekkers, docent Summa Vrije tijd