Social media is nep
Social media is oppervlakkig, onpersoonlijk en nep. Dat vindt Iris, vierdejaars student van de opleiding Specialist mode/maatkleding. Ze was dan ook niet blij met haar afstudeerthema: Selfie. Iris: “Ik begrijp niet waarom het tegenwoordig belangrijker is hoe je je op social media gedraagt dan wie je in het echt bent.”
Zelf heeft ze wel een Facebook- en snapchataccount, maar alleen voor goede vrienden. Ze heeft bewust geen Instagram en gaat de pagina’s van beroemdheden altijd uit de weg. “Die geven me zo’n leeg gevoel”, zegt ze. “Ik vind het heel moeilijk dat de wereld zo om social media draait. Eigenlijk hoop ik dat dat snel over is.”
Dwangbuis
Voor haar afstudeercollectie maakte Iris de collectie ‘How I feel’. De creaties tonen haar gevoel ten opzichte van social media. Duister, leeg, alleen, opgesloten zitten, nergens bijhoren en onzekerheid. Sommige kledingstukken hebben lange mouwen die kunnen worden vastgeknoopt, als een soort dwangbuis. Soms slepen ze ‘leeg’ over de catwalk. Ook gebruikte Iris een craquelé-techniek met barstende verf, die symbool staat voor het afbrokkelen van je unieke zelf. Iris: “Ik hoop dat mensen zich realiseren dat het leven zoals je het ziet op social media niet is hoe het zou moeten zijn.”