Kelly Hulshoff-Bensen nieuwe directeur Montessori College Eindhoven
Gepubliceerd op: 20 november 2023
Het Montessori College Eindhoven heeft een nieuwe directeur; Kelly Hulshoff-Bensen. Zij volgt Linda van Steenhoven op die een punt zet achter haar lange onderwijsloopbaan als directeur en docent voor de klas.
Kelly Hulshoff-Bensen (op de foto rechts) is 38 jaar en woont samen met haar man Paul en twee dochters op een steenworp afstand van de school. “De school heeft me altijd getrokken, als ik er langs wandelde, merkte ik altijd dat ik nieuwsgierig was naar wat daar binnen gebeurde”, vertelt ze enthousiast. Ze is vastberaden om haar rol als directeur met beide handen vast te pakken en niet slechts achter een bureau te zitten. “Ik ben een mensenmens en wil actief deelnemen aan het schoolleven. Mijn dochters Kaatje (9 jaar) en Wies (6 jaar) zitten op een Montessori basisschool in Eindhoven en dankzij hen heb ik al een fantastisch mooie inkijk gekregen in de principes van Maria Montessori. Ik geloof in de filosofie, als ondersteunende basis voor leerlingen om tot talentontwikkeling te komen. Vooral het creatieve en eigenzinnige van het onderwijs spreekt me enorm aan. Nu kan ik daar als directeur met een gedreven team op verder bouwen.”
Onderwijscarrière
Kelly heeft een uitgebreide carrière in het basisonderwijs. Zij startte als groepsleerkracht en intern begeleider op diverse basisscholen in Eindhoven en Son en Breugel, en van daaruit groeide ze door naar waarnemend directeur en eindverantwoordelijk schoolleider op een school voor speciaal basisonderwijs. Sinds 2017 was zij eindverantwoordelijk schoolleider bij basisschool De Bloktempel in Son en Breugel. Kelly: “Ik ben een nieuwsgierig en eerlijk persoon. Ondernemend en bevlogen met een hoge, maar reële lat. Daarmee haal ik graag het beste uit een team, de leerlingen en mezelf. Als directeur werk ik vanuit vertrouwen, openheid en gedeelde verantwoordelijkheid. Mijn energie haal ik uit de leerlingen en hun toekomst in een bruisende school. Een school waarin we als team van elkaar leren, elkaar uitdagen en enthousiasmeren over onderwijs. Ik denk dat mijn visie op leiderschap, mijn werkervaring en de kernwaarden, uitgangspunten en karakteristieken van het Montessori College goed bij elkaar passen. Goed onderwijs maak je samen.”
Sabbatical
Dat kan Linda van Steenhoven als geen ander beamen. Zij heeft meer dan vier decennia haar passie gewijd aan het onderwijs. Als docent, schooldirecteur en ‘hoofd’ van het Montessori College in Eindhoven, een onderdeel van het Summa College, en tevens de enige middelbare Montessorischool in Zuid Nederland. Na een indrukwekkende carrière trekt ze op 1 december de deur achter zich dicht. “Ik heb me voorgenomen een sabbatical van enkele maanden te nemen. Even kijken of het me bevalt”, lacht ze, “ik wil wat tijd doorbrengen met mijn kinderen en kleinkinderen die in Spanje wonen. Daar kijk ik enorm naar uit. Maar ik sluit niet uit dat ik daarna toch weer een onderwijsproject oppak.”
Genoeg te doen
Typisch Van Steenhoven. De pensionado is zo’n type die graag door de modder ploetert, gedreven, altijd klaar staat om de handen uit de mouwen te steken en te blijven innoveren. Haar bijdrage aan het Montessori College is dan ook duidelijk merkbaar, met in de nabije toekomst een prachtig nieuw schoolgebouw als kers op de taart. “De laatste anderhalf jaar is er meer focus aangebracht op visie, missie en kerndoelen. Dat was nodig omdat we als school enorm zijn gegroeid. We gingen in een aantal jaar van 250 leerlingen naar 700 leerlingen in totaal. Ondanks de enorme groei wil je wel dezelfde kwaliteit van onderwijs bieden. Met een stabiel team, een stabiel aantal leerlingen en met de komst van een nieuw gebouw is de school meer dan klaar voor de toekomst. Het is dan ook tijd voor een frisse wind, en met Kelly heb ik daar het volste vertrouwen in.”
Trots
Tijdens ons gesprek straalt Van Steenhoven trots uit voor de school en het unieke Montessori-onderwijs dat hier wordt aangeboden. De nadruk op 'help mij het zelf te doen' en 'vrijheid en gebondenheid' zijn kenmerkend voor dit type onderwijs, waarbij discipline en ruimte hand in hand gaan. “Er zijn mensen die denken dat op het Montessori juist van alles mag, maar het gaat juist zeer gedisciplineerd. Onze kinderen krijgen hier zeker de ruimte, er is heel veel persoonlijke aandacht en door flexibel onderwijs aan te bieden lopen leerlingen op hun eigen tempo door het onderwijs heen. Dat is de essentie van het Montessori-gedachtengoed en daar geloof ik heilig in."
Maak kennis
Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!
Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzetest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.