Het geroezemoes is weer terug!

Kim Bijnen (21) is student Leidinggevende bediening aan het Summa College in Eindhoven. Ze blogt maandelijks over haar ervaringen. Haar blogs worden gepubliceerd via Misset Horeca.

Oh, geniet u er ook zo van? Van het geroezemoes dat weer terug is in  de horeca, op straat. De zon schijnt ook weer volop. En de pandemie lijkt na een laatste flinke stuiptrekking – veel vrienden raakten tijdens carnaval besmet – nu echt op z’n retour.

Tijdens mijn stage bij sterrenchef Jermain de Rozario in Helmond, die in september begon, heb ik de afgelopen tijd de ingrijpende gevolgen van Covid-19 meegemaakt. De zaak was geruime tijd dicht, net als andere (top) restaurants zorgden we ervoor dat gasten thuis nog een beetje konden genieten.

We hebben ons de afgelopen tijd - vanzelfsprekend, zou ik haast zeggen – aan de regels gehouden. Op het moment dat we weer open mochten, heb ik aardig wat QR-codes mogen scannen. Waar van toepassing hebben we zelf, maar ook de gast gevraagd, gepaste afstand te houden. En we hadden een backup, voor het geval personeel door besmetting uitviel. Van personeelsgebrek is hier geen sprake.   

En dat is maar goed ook. Zelf kreeg ik pakweg drie weken geleden corona. Ik had eigenlijk alleen maar een flinke verkoudheid, maar ik bleef natuurlijk thuis. Mijn afwezigheid bleek - dankzij de vervangingspool – niet zo  probleem. Ik baalde er zelf meer van dan Jermain, vermoed ik. Ik ben zo’n actief type, ik wil altijd bezig zijn. En dat kon nu niet.

Rozario is een luxe restaurant. Wij zetten maximaal in op een optimale beleving van de gast; of het nu gaat om het eten, de wijnen en de service. Bij ons zaten de gasten voor de pandemie dan ook niet schouder aan schouder, zoals ik in het verleden in menige horecazaak heb gezien.

In ons voorste gedeelte van het restaurant staan ‘maar’ tien tafels. Er is ruimte voor pakweg dertig mensen. En dat aantal is tijdens en in de nafase van corona niet veranderd. We hebben de afgelopen tijd ons best gedaan om het oude gevoel, van voor de pandemie overeind te houden.  

Dus zodra het verantwoord was om als personeel zonder mondkapje de gasten te bedienen, heb ik dat ook gedaan. Dat vond ik wel een mooie ervaring. Want ik heb nog een andere baan in de horeca en op die andere plek moesten we de maskers wel nog dragen.

Zo zie je maar dat elke zaak anders is. En dat is goed. Dat maakt de horeca ook zo aantrekkelijk. 

Kim Bijnen