We moeten ons opnieuw uitvinden

Oh, wat een goed nieuws van de week. De covid-maatregelen voor de horeca worden afgezwakt. We mogen binnenkort weer gasten in de zaak ontvangen. Ik ben heel blij voor de collega’s. Zelf doe ik het eigenlijk niet meer. Covid heeft mij aan het denken gezet.

Misschien is dit een uitgelezen moment voor een harde reset, zoals ik dat al eens eerder op deze plek heb genoemd. De pandemie heeft onze branche opgeschud. En de anderhalve meter norm zal voorlopig blijven. Laten we dan van de pandemie leren.

Laten we als horeca dit moment aangrijpen voor een nieuwe aanpak, ons aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. Dat vraagt creativiteit, ondernemerschap en vertrouwen. In jezelf, je zaak en in de branche. Het is misschien ook wel een beetje eng.

De gasten zijn de afgelopen tijd mede door het afhalen gewend geraakt aan prijzen die substantieel verschillen van wat we vroeger per couvert vroegen. Die bedragen zijn (voorlopig?) voor de meesten restaurateurs onder ons niet weggelegd. Als de gast tijdens de pandemie een mooi wijntje voor 7,50 euro heeft ontdekt, is het best wel lastig om te wennen aan dezelfde prijs, maar dan per glas. 

En dat geldt eigenlijk voor de hele menukaart. Laten we niet alleen naar prijzen kijken, maar bijvoorbeeld ook naar ons marktsegment en onze formule. Wat loopt, wat sluit anno zomer 2021 minder goed aan bij de post-corona-samenleving? Blijven we drie amuses vooraf geven, of serveren (afhankelijk van het seizoen) een ietwat eenvoudiger maar toch creatief iets?

Als je altijd al hebt willen overstappen naar een andere keuken, is het nu niet het moment? En is ondernemen eigenlijk niet creatief inspelen op een veranderende samenleving, op de (nieuwe) wensen van de gasten? Ik heb bij ons thuisrestaurant in Arendonk laten zien dat meebewegen met de ontwikkelingen goed kan uitpakken. Mijn boterham is nog steeds goed belegd. Zo ligt mijn focus nu op afhalen en catering. Noem het de Nieuwe Armijn.

Want wees nu eerlijk, er zit toch wel een beetje Armijn in iedereen?

 

 

Interessant: Volg Armijn op Instagram en Facebook