Positieve beroepshouding geeft toekomstperspectief

Mariëlle van der Borght is docent praktijk meubel maken bij Summa Wonen & Design in Veldhoven. Ze wordt blij van enthousiaste studenten én een fijne samenwerking met het bedrijfsleven.

Het wordt wel eens over het hoofd gezien: het belang van positieve feedback. Op de werkvloer, in het klaslokaal. Het is voor mij in elk geval een belangrijk iets tijdens mijn lessen op het Summa College.

Ik geef onder meer les aan studenten op niveaus 2 (bol en bbl) en 3 (bbl).  In de praktijk zie ik wat positiviteit doet. Een grapje in het klaslokaal kan zorgen dat de sfeer, die door iets even gespannen is, weer relaxed wordt.

Maar eerlijk is eerlijk: positief blijven valt niet altijd mee. Het is met recht een uitdaging. En ik denk dat het karakter van een docent ook een rol speelt of hij of zij dit makkelijk oppakt. Maar is het niet, zoals wij in het vak noemen, ook een stukje klassenmanagement?

Ik heb een heerlijke job. Echt. Maar het is nogal wat als je een klaslokaal deelt met pakweg twintig pubers. De hormonen gieren door hun lijven. Tja, dan speelt de groepsdynamiek een rol. Het kan een hele klus zijn om dan positieve feedback uit te delen. Zeker bij die ene student, die net te vaak op een negatieve manier om aandacht vraagt.

Maar positieve feedback is waardevol bij het opleiden van toekomstige interieurbouwers en meubelmakers. Want positieve feedback stimuleert de student; zet hem en haar aan tot iets moois. Begeisturing, noemen onze Oosterburen dat. Want als je enthousiast over iets bent, kom je al gauw in (positieve) flow. Dan ben je creatiever, bereik je meer. En ik wil tenslotte het beste voor de studenten waar ik de zorg over heb.

De basis van mijn werk vind ik wederzijds respect. Het is belangrijk om de jong volwassenen, de jongsten zijn vijftien jaar als ze hier komen, in hun waarde te laten. Bij bol 2 zie ik dat de intrinsieke motivatie bij menigeen minder is. Nou, dat vraagt dan een andere aanpak dan bij supergemotiveerde studiegenoten.

Ik vind het individueel benaderen van de student belangrijk. Aandacht besteden. Zorg voor elkaar, is zo'n term uit het verleden. Daar geloof ik in. En ik hoop dat de positieve aandacht van ons als docenten ook z'n weerslag heeft op de beroepshouding van onze studenten.

Want een positieve beroepshouding geeft mijn studenten, als ze eenmaal een baan hebben, zoveel meer toekomstperspectief. En dat laatste wens ik mijn pupillen graag toe.

Mariëlle van der Borght