Studenten actief betrokken bij verbouwing schoolgebouw

Schrijnwerker Niels van Dalen (33) is docent en coördinator bij Summa Wonen & Design in Veldhoven. Een mooi meubelstuk, een aansprekend interieur en enthousiaste studenten maken hem blij.

Als ondernemer van een bedrijf in de meubelmakerij of interieurbouw weet u het: het middelbaar beroepsonderwijs innoveert aan de lopende band. Zoals ik in mijn vorige bijdrage schreef, vinden we het belangrijk om een werknemer af te leveren die met actuele vaardigheden, kennis en beroepsinzichten aan een job begint. De opleiding wordt dan ook in samenwerking met vernieuwende bedrijven vormgegeven.

Als onderwijsinstelling werken we niet alleen continu aan een vernieuwing van het lesprogramma, maar ook van onze organisatie. Bovendien kijken we regelmatig welke inrichting van ons gebouw bij het onderwijsconcept past. Zodat het lesprogramma optimaal gefaciliteerd kan worden.  

Als Summa Wonen & Design zitten we in Veldhoven – onder de rook van Eindhoven – in het Techniekhuys naast de collega’s van onze bouwopleidingen. Dat zijn studies waar we veel raakvlakken mee hebben.  

In onze nieuwe onderwijsvisie gaan we onder meer uit van het uitwisselen van kennis en (deels) hybride docenten: met het ene been in het bedrijfsleven, het andere in het onderwijs. Als meubelmakers en interieurbouwers trekken we ook in hetzelfde gebouw als onze bouwopleidingen. Dat biedt ons behalve meer efficiency op facilitair gebied en nauwere samenwerking, óók de kans om onze huisvesting in een ‘nieuwe jas’ te steken.    

We zijn alweer maanden geleden begonnen met het voorbereiden van de move. We hebben de inrichting van onze nieuwe plek – vanzelfsprekend! - zelf ter hand genomen, samen met de interieuradvies-opleiding. En … zo veel als mogelijk ook zelf gemaakt. Uiteraard in nauwe samenwerking met de studenten. Het is voor hun ook een heel interessant leerproces.

En zo doen wij dat in het middelbaar beroepsonderwijs: kennisoverdracht op zo’n manier dat onze studenten er in de praktijk ook écht iets aan hebben.

Niels van Dalen