Terug naar school, maar nu als docent

Naar school gaan was nooit iets voor hem. Dacht ‘ie. Want nog steeds gaat hij er bijna dagelijks naartoe, maar inmiddels als docent. Bas van der Sloot werkt sinds een paar jaar op de school waar hij ooit zelf les kreeg. “Uiteindelijk was ik op m’n 33e klaar met school”, zegt Bas lachend. Na een onstuimige start qua opleidings- en beroepskeuze geeft hij nu les aan de bbl-studenten van de opleidingen Autoschadehersteller en Autospuiter in Boxtel.

Op de middelbare school hield hij het na een paar jaar voor gezien. Na havo 3 besloot hij eindexamen te doen op mavo 4. Rond die tijd kwam net het internet op en dat leek Bas wel interessant. Daarom meldde hij zich aan voor een ict-opleiding. Dat ging niet zo best, hij kreeg meteen last van RSI en eigenlijk vond hij het ook helemaal niet zo leuk. Werken dan maar. Hij ging aan de slag als autoruitenhersteller. Maar na een tijdje moest hij daar helaas mee stoppen, omdat het niet goed ging met het bedrijf. Omdat de branche hem wel aansprak, besloot hij de niveau 2 opleiding Autoschadehersteller te gaan doen. Daarna ging hij nog door naar niveau 3 (Eerste autoschadehersteller) én niveau 4 (Werkplaatsmanager mobiliteitsbranche) en rondde hij ook nog de niveau 3 opleiding Eerste autotechnicus af. Hoezo… school niets voor hem?

Jongens die niet luisteren
Toen een docent opperde dat lesgeven misschien wel iets voor Bas zou zijn, had hij daar zelf zijn bedenkingen bij. “Met al die jongens die niet luisteren zeker”, reageerde hij. Toch besloot hij het erop te wagen. De docent van toen vertrok en Bas kon zijn plaats innemen voor de klas. En uiteindelijk valt het hem enorm mee met ‘die jongens die niet luisteren’. Bas: “Als je eenmaal doorhebt hoe je met hen moet omgaan en communiceren gaat dat heel goed. In ’t begin leg je hen iets uit en dan zeggen ze ‘het lijkt wel Chinees, ik snap er niks van’. Maar anderhalf uur later zeggen ze ‘oh, zo moeilijk is het eigenlijk niet.’ Je ziet direct resultaat; daar doe je ’t voor.”

Theorie leren in een praktijkomgeving
De grootste uitdaging als docent is volgens Bas de studenten in te laten zien waaróm ze iets moeten kunnen. “Vooral de koppeling met de praktijk is daarbij erg belangrijk. Maar met alle middelen die we hier tot onze beschikking hebben lukt dat gelukkig hartstikke goed.” De bbl-studenten krijgen in Boxtel theorielessen in de werkplaats. Theorie leren in een praktijkomgeving dus. Al het materiaal voor autoschadeherstel en autospuiten is aanwezig en alle handelingen kunnen er echt worden uitgevoerd. De studenten worden zo breed mogelijk opgeleid, zodat ze bij uiteenlopende autobedrijven aan de slag kunnen.

Uitdagend, maar vooral heel leuk
Inmiddels werkt Bas alweer ruim 3 jaar als docent. Wie had dat ooit gedacht. Hijzelf waarschijnlijk nog het minst, maar het bevalt hem uitstekend. “Het is leuk om de studenten van alles te leren, resultaten te zien en hen bij te kunnen sturen. Ja, het is uitdagend, maar vooral heel leuk.”   

Bas van der Sloot_

Favorieten

Je hebt nog geen favorieten toegevoegd.