Facilitaire dienstverlening is de motor van een organisatie

Gepubliceerd op: 29 februari 2024

Onderwijs

“Zonder facilitaire dienstverlening draait geen enkele organisatie. Dat maakt ons een hele belangrijke afdeling.” Lisa Hoppenbrouwers, zit helemaal op haar plek bij de opleiding Facilitair leidinggevende.

Lisa Hoppenbrouwers volgt de opleiding Facilitair leidinggevende

Wanneer je leerlingen op het voortgezet onderwijs vraagt welke opleiding ze willen volgen dan krijg je vooral antwoorden als, iets met sport, iets in de zorg of iets creatiefs. Maar iets binnen de facilitaire dienstverlening, dat hoor je niet zo vaak. Lisa vertelt: “Veel mensen weten niet wat facilitaire dienstverlening is. Zelf wist ik ook niet wat het was. Door in gesprek te gaan met mijn studieloopbaanbegeleider kwam ik erachter dat een facilitair dienstverlener vooral doet wat ik leuk vind en waar ik goed in ben.”  

Facilitaire dienstverlening, wat is het eigenlijk? 

Hier heeft Lisa als voetbalster een passend antwoord op gevonden. “Ik kan facilitaire dienstverlening het beste uitleggen aan de hand van een voetbalwedstrijd. Wanneer je als voetballiefhebber naar een voetbalstadion gaat, dan kom je voor de wedstrijd. Maar wat je niet ziet of meteen aan denkt, is alles eromheen. Je hebt de catering, schoonmaak, technische dienst, logistieke dienst, groenvoorziening, receptie, enz. Dat iemand kan genieten van de wedstrijd én alles eromheen, dat regelen wij als facilitair dienstverleners.” 

Brede opleiding 

Ondanks dat Lisa nu helemaal op haar plek zit, was de opleiding Facilitair leidinggevende niet haar eerste keuze. “Na anderhalf jaar op de opleiding Sociaal werk besloot Lisa toch om voor iets anders te kiezen waar ze meer voldoening uit kon halen.” Eenmaal gestopt met de opleiding, ging ze in gesprek met een studieloopbaanbegeleider. “Samen keken we naar wat ik leuk vind om te doen en welke bijbaantjes ik had gedaan. Daar kwam facilitaire dienstverlening uit. Zelf had ik toen nog niet echt een goed beeld van de opleiding, dus koos ik ervoor om mezelf aan te melden voor een meeloopdag. Wat mij vooral aansprak was dat je met deze opleiding echt nog alle kanten op kan gaan.” 

Niet verwacht dat dit erbij zou horen 

“Tijdens de opleiding krijg je de kans om jezelf te laten zien. Je wordt één keer in de week ingedeeld bij Summa Plaza. Dan help je bijvoorbeeld mee bij het maken van lunch bij ‘t Luik, ontvang je gasten bij de receptie of maak je koffie in de koffiebol. Iedere week leer je meer over wat een facilitair dienstverlener allemaal doet.” 

Het blijft Lisa verrassen wat er allemaal bij de opleiding hoort. “Binnen de opleiding krijg je zelfs les in koken. Ik vind koken heel leuk om te doen, maar had niet verwacht dat het bij de werkzaamheden van een facilitair dienstverlener zou horen. Ook krijg je les in hoe je goed schoonmaakt en welke kleur doekjes je waarvoor gebruikt.” 

Skills Heroes: alleen al de ervaring is vet  

Tijdens de opleiding en stages heeft Lisa al behoorlijk wat ervaring opgedaan. Toch is Lisa het meest trots op haar finaleplek bij Skills Heroes. Wanneer je haar spreekt, zou je niet zeggen dat ze het spannend vond om aan deze vakwedstrijd deel te nemen. Ze kwam glansrijk de kwalificatieronde door en op 21 en 22 maart stond ze in de Brabanthallen in Den Bosch, waar ze de strijd aanging om de beste van Nederland binnen haar vakgebied te worden.

“Mijn mentor benaderde mij om mee te doen aan Skills Heroes. Mijn eerste reactie was nee, maar toen bedacht ik me dat ik niks te verliezen had. En nu sta ik gewoon in de finale! Het is een hele ervaring en ben vooral trots op mezelf dat ik de sprong in het diepe durfde te maken.”  

En wat zijn we trots. Lisa won goud! Lees ook de uitgebreide Skills Heroes ervaring van Lisa.  

Maak kennis

Hulp nodig met het maken van jouw studiekeuze? Wij staan voor je klaar!

Twijfel je tussen opleidingen of weet je nog helemaal niet welke richting je op wil? Doe dan de studiekeuzest en ga in gesprek met onze studiekeuzecoaches. We helpen je graag op weg.

 

Doe de studiekeuzetest       Stel een vraag     

Maak kennis2 default cta-footer