Practoraat Relationeel werken
Op deze pagina vind je informatie over de onderzoeken, onderzoeksresultaten en activiteiten van ‘Practoraat Relationeel werken in een onderwijsorganisatie’. In 2021 is het practoraat door het Summa College opgericht om onderzoek te doen naar relationeel werken in het onderwijs.
Goed onderwijs is persoonlijk onderwijs
Relationeel werken is de kern van de presentiebenadering. Deze manier van werken, die afkomstig is uit de wereld van zorg en welzijn, krijgt steeds meer navolging binnen het onderwijs. Professionals die ‘relationeel werken’ verdiepen zich vanuit oprechte interesse in wie de ander is en waar zijn of haar leven over gaat. Als je de ander echt goed kent en erkent, weet je wat voor die persoon het juiste is om te doen. Goed onderwijs is persoonlijk onderwijs. Vanuit de relatie met de student kunnen we persoonlijke leerroutes vormgeven, die een bijdrage leveren aan geluk.
Persoonlijk onderwijs is onderdeel van de strategische koers van het Summa College. Een koers die hoort bij de visie dat Summa een ontmoetingsplek is waar mensen in een veilige omgeving kunnen ontdekken wie ze zijn. En waar ze worden uitgedaagd om hun talenten te ontwikkelen en zich als persoon te ontplooien.
Blogs
- De wijsheid van de minderheid: hoe benut je alle perspectieven in je team of klas?
- "Telefoonverbod? Docent Tosca van Erp onderzocht de impact van telefoongebruik in de klas"
- HR Projectleider Arjanne Herdingh: "Diversiteit leidt tot betere resultaten" (Summa & Bedrijf)
- "Leren, zoals het leven zelf, volgt geen rechtlijnig pad"
- Summa onderzoekt diversiteit onder studenten en medewerkers
- Hoe Marian Rovers relationeel werken introduceerde in haar team (blog)
- Hoe creëer je begrip voor elkaars standpunt op school?
- De toegevoegde waarde van stilteruimtes
- Relationeel werken in het onderwijs: “mijn docent kon zich inleven in mijn droom”
- Summa vervolgt onderzoek naar ‘persoonlijk onderwijs’ (blog)
- Terugblik op 2023: een jaar van inzichten en leermomenten
- Wat betekent de verkiezingsuitslag voor de dynamiek in en om de school?
- All Inclusive: “hoe kan ík bijdragen aan een inclusieve onderwijsorganisatie?” (blog)
- Wat is voor jou de grotere bedoeling van onderwijs? (blog)
- Onderweg naar toekomstbestendig onderwijs met relationeel werken (blog)
Publicaties
In verbinding, een verkenning van relationeel werken in de praktijk van het mbo.
Van waarde, een onderzoek naar de meest waardevolle en waardeloze opleidingsmomenten van Summa-studenten.
Artikel waardenwerk: Hoe relationeel werken de praktijk van het mbo kan versterken
Magazine 'Zonder wrijving geen glans'. Het magazine vertelt de verhalen van team Assistent Business Services van Summa Zakelijke dienstverlening. De uitgave komt voort uit actieonderzoek naar ‘persoonlijk onderwijs’, uitgevoerd door Practoraat Relationeel Werken.
Meer informatie
Wil je meer weten over Relationeel Werken in het onderwijs?
Neem contact op met:
Hans Panjoel: practor en docent
Kennedy Tielman: practor